loadingBekvämare bussturer och mindre buller är några av fördelarna med elektrifierad kollektivtrafik. Bild från Västtrafik. Foto: Eddie Löthman
Bekvämare bussturer och mindre buller är några av fördelarna med elektrifierad kollektivtrafik. Bild från Västtrafik. Foto: Eddie Löthman
Inrikes

Teknikstrul och spionage kopplas till satsning på elbussar

Glenn Mattsing

Elbussar är en del av den gröna omställningen som ska hjälpa kommuner att möta nya miljökrav. Men allt fler frågor väcks. I Gävle förbrukas 300 liter diesel i timmen för att ladda 52 nyinköpta elbussar och på Must undersöker man spionage via Kinaproducerade elbussar.

Allt fler kommuner och företag investerar i elbussar som ett led i den gröna omställningen. Sedan flera år finns en elbusspremie som ger upp till 20 procent kostnadstäckning för inköp av elbussar. Personer som Epoch Times har talat med bedömer att satsningarna går för snabbt och att resultatet är tveksamt.

Värst drabbade är resenärer från Gävleborgs län, där bussturer ställdes in dagligen under vintern. Operatören fick hyra in elverk för att tillgodose det missbedömda elbehovet och dessutom ersätta stillastående elbussar med bränslebussar. Enligt X-trafik, som ansvarar för regionbusstrafiken, har det förekommit inställda turer sedan den 10 december förra året, då ett nytt avtal togs i bruk och det franska trafikföretaget Transdev började bedriva verksamhet med 52 nya elbussar.

Subventioner för elbussar

Elbusspremien är ett statligt stöd för aktörer som bedriver kollektivtrafik. Syftet med premien är att täcka delar av den merkostnad som köpet av en elbuss innebär, och att främja introduktionen av elbussar på marknaden och på så sätt bidra till ett bättre klimat, mindre luftföroreningar och minskat buller.

Elbusspremien kan sökas av:

• Kollektivtrafikmyndigheter

• Kommuner och aktiebolag till vilka de regionala kollektivtrafikmyndigheterna har överlämnat befogenhet att ingå avtal om allmän trafik

• Företag som bedriver kollektivtrafik.

Elbussar som kan få stöd är de som drivs av el via ett batteri eller av vätgas som genererar el via en bränslecell (utsläppsfritt fordon), och hybridbussar som drivs av el och ett annat förnybart bränsle (rent fordon).

Bussarna ska registreras som bussklass II eller III i Transportstyrelsens fordonsregister och ha en maximal transportkapacitet på minst 15 passagerare. Det betyder att det inte går att söka bidrag för elbussar klass I, det vill säga stadsbussar.

Källa: Energimyndigheten

Läs mer

Mest lästa

Rekommenderat

loadingBekvämare bussturer och mindre buller är några av fördelarna med elektrifierad kollektivtrafik. Bild från Västtrafik. Foto: Eddie Löthman
Bekvämare bussturer och mindre buller är några av fördelarna med elektrifierad kollektivtrafik. Bild från Västtrafik. Foto: Eddie Löthman
Inrikes

Teknikstrul och spionage kopplas till satsning på elbussar

Glenn Mattsing

Elbussar är en del av den gröna omställningen som ska hjälpa kommuner att möta nya miljökrav. Men allt fler frågor väcks. I Gävle förbrukas 300 liter diesel i timmen för att ladda 52 nyinköpta elbussar och på Must undersöker man spionage via Kinaproducerade elbussar.

Allt fler kommuner och företag investerar i elbussar som ett led i den gröna omställningen. Sedan flera år finns en elbusspremie som ger upp till 20 procent kostnadstäckning för inköp av elbussar. Personer som Epoch Times har talat med bedömer att satsningarna går för snabbt och att resultatet är tveksamt.

Värst drabbade är resenärer från Gävleborgs län, där bussturer ställdes in dagligen under vintern. Operatören fick hyra in elverk för att tillgodose det missbedömda elbehovet och dessutom ersätta stillastående elbussar med bränslebussar. Enligt X-trafik, som ansvarar för regionbusstrafiken, har det förekommit inställda turer sedan den 10 december förra året, då ett nytt avtal togs i bruk och det franska trafikföretaget Transdev började bedriva verksamhet med 52 nya elbussar.

Subventioner för elbussar

Elbusspremien är ett statligt stöd för aktörer som bedriver kollektivtrafik. Syftet med premien är att täcka delar av den merkostnad som köpet av en elbuss innebär, och att främja introduktionen av elbussar på marknaden och på så sätt bidra till ett bättre klimat, mindre luftföroreningar och minskat buller.

Elbusspremien kan sökas av:

• Kollektivtrafikmyndigheter

• Kommuner och aktiebolag till vilka de regionala kollektivtrafikmyndigheterna har överlämnat befogenhet att ingå avtal om allmän trafik

• Företag som bedriver kollektivtrafik.

Elbussar som kan få stöd är de som drivs av el via ett batteri eller av vätgas som genererar el via en bränslecell (utsläppsfritt fordon), och hybridbussar som drivs av el och ett annat förnybart bränsle (rent fordon).

Bussarna ska registreras som bussklass II eller III i Transportstyrelsens fordonsregister och ha en maximal transportkapacitet på minst 15 passagerare. Det betyder att det inte går att söka bidrag för elbussar klass I, det vill säga stadsbussar.

Källa: Energimyndigheten

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024