loadingOm vi alls reagerar är det nog med förvirring inför det faktum att vi förväntas applådera att vi har förvandlats till penningsamhällets marionetter. Foto: Göran Adamson
Om vi alls reagerar är det nog med förvirring inför det faktum att vi förväntas applådera att vi har förvandlats till penningsamhällets marionetter. Foto: Göran Adamson
Ledare

Manipulation inför öppen ridå

Göran Adamson

Reklamindustrin manipulerar oss, sägs det. Ja, det är nog sant, och illa nog. Men när den gör det låter den oss ändå behålla en illusion av verklighet, även om sanningen ofta är krassare än vi arma konsumenter låter inbilla oss. Men nu blir vi ofta inbjudna så att säga under ytan, och får den tvivelaktiga glädjen att bevittna reklamindustrins psykologiska finess i all dess banala brutalitet.

Jag minns en amerikansk film där två unga män stod vid en telefonkiosk. Den ene pratade ömt och förtroligt med någon flicka i andra änden av linjen, men ibland höll han för luren och fnissade tillsammans med sin kompis. Scenen var väl tänkt att vara rolig, men den byggde på ett bedrägeri, en cynism som flickan var omedveten om. Jag minns scenen med starkt obehag.

Läs mer

Mest lästa

Rekommenderat

loadingOm vi alls reagerar är det nog med förvirring inför det faktum att vi förväntas applådera att vi har förvandlats till penningsamhällets marionetter. Foto: Göran Adamson
Om vi alls reagerar är det nog med förvirring inför det faktum att vi förväntas applådera att vi har förvandlats till penningsamhällets marionetter. Foto: Göran Adamson
Ledare

Manipulation inför öppen ridå

Göran Adamson

Reklamindustrin manipulerar oss, sägs det. Ja, det är nog sant, och illa nog. Men när den gör det låter den oss ändå behålla en illusion av verklighet, även om sanningen ofta är krassare än vi arma konsumenter låter inbilla oss. Men nu blir vi ofta inbjudna så att säga under ytan, och får den tvivelaktiga glädjen att bevittna reklamindustrins psykologiska finess i all dess banala brutalitet.

Jag minns en amerikansk film där två unga män stod vid en telefonkiosk. Den ene pratade ömt och förtroligt med någon flicka i andra änden av linjen, men ibland höll han för luren och fnissade tillsammans med sin kompis. Scenen var väl tänkt att vara rolig, men den byggde på ett bedrägeri, en cynism som flickan var omedveten om. Jag minns scenen med starkt obehag.

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024